tisdag 20 mars 2012

Sesambröd

Jag gillar många av Anna Halléns LCHF-recept. Sedan använder jag inte alltid den feta grädden när det står så i receptet, det är en smaksak och man gör precis som man vill.
I hennes bok "LCHF för kvinnor" hittade jag ett gott recept på bröd, helt i min smak efter lite tillägg. Felicia blev också mycket förtjust i brödet och tog det gärna till frukost.

Ingredienser för en långpanna
2 dl riven ost (tag inte för stark)
2 dl sesamfrö
2 msk solrosfrö
1 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
1 tsk flingsalt
3 ägg

Gör så här
Sätt ugnen på 225 grader.
Blanda den rivna osten med sesamfrö, fiberhusk, flingsalt och bakpulver i en bunke.
Vispa upp äggen lite lätt och blanda med resterande och rör till en jämn smet.
Häll smeten i en långpanna som du klätt med bakplåtspapper.
Platt ut smeten så den blir ca 30 x 30 cm.
Grädda ca 8 minuter mitt i ugnen.
Låt svalna och skär i bitar.




Tillsammans med sallad, ost, kalkonpastrami och paprika smakade det lysande gott!

Vädret ute idag lockar ju inte jättemycket till en promenad precis, men imorgon onsdag så ska det bli sol och lite varmare. Det tror jag på och hoppas det blir så :-)

Må gott!

10 kommentarer:

  1. Det här brödet låter mycket gott och med sesamfrön, mums. Jag håller tummarna för att ni får sol imorgon :) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var verkligen gott. Jag håller tummarna stenhårt för sol imorgon så man kan gå en lååång promenad och njuta :-)
      Kram

      Radera
  2. Provbakat o klart! Jättegott, men jag hade bara 1,5 dl sesamfrön så jag fyllde på med 0,5 krossade linfrön o det gick bra det också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Perfekt, det ska jag lägga i nästa gång också :-)

      Radera
  3. jag vill också pröva det brödet. Vad brukar du köpa fiberhusk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Pralin,
      fiberhusk finns bland de glutenfria varorna i de flesta mataffärer.
      //Susanne

      Radera
  4. Gott bröd ska prova
    Hoppas det blir skönt väder i morgon

    SvaraRadera
  5. Snabbt och enkelt, ingen jäsningstid det gillas!

    SvaraRadera
  6. Åh vad spännande, de här måste komma ihåg o testa sen!

    SvaraRadera

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails