tisdag 20 december 2011

Polkacookies

När jag bakade dessa kakor tyckte jag degen var lite väl smulig, men jag lyckades att få till bollarna. När sista plåten står i ugnen bara det slog mig, jag hade glömt att lägga i ägget. Klant tänkte jag, men samtidigt blev det bra för brorssonen skulle komma på fika och han kan inte äta ägg, perfekt egentligen då.

Ingredienser för ca 18-20 st
150 g mörk eller ljus choklad
100 g smör
1½ dl farinsocker
1 ägg
2 dl vetemjöl
1½ dl havregryn
1 tsk bakpulver
100 g krossade polkagrisar eller polkakäppar

Gör så här
Smält chokladen tillsammans med smöret i en kastrull på svag värme.
Ta från spisen och rör ner farinsockret.
Blanda i ägg, mjöl, havregryn, bakpulver och rör ihop allt till en tjock smet.
Krossa polkagrisarna och rör ner två tredjedelar av krosset i smeten.
(jag hällde i mina i en plastpåse och slog försiktigt med en hammare)
Forma smeten till bollar, platta ut dem och lägg dem på bakplåtspapper, inte för tätt.
Strö över resten av polkakrosset.
Grädda mitt i ugnen ca 8-10 minuter.



Japp, då var det endast 4 dagar kvar till julafton.
Har ni koll på läget som ni känner att ni vill ha det?

Hoppas ni alla har det bra i julstöket!

2 kommentarer:

  1. De här låter så goda och ser verkligen mumsiga ut! Kram

    SvaraRadera
  2. Ja det var ju tur i oturen att du glömde äggen när vi skulle komma och smaska på alla godheter du hade dukat upp med. Men dom var ju supergoda ändå så jag undrar vad ägget är till för egentligen ;-)
    Kram kram, Liselotte

    SvaraRadera

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails