torsdag 29 december 2011

Apelsincheesecake

Hejsan på er,
Till Julafton hade jag på "min lott" att fixa något till fikat, det skulle även vara glutenfritt. Mitt val föll på cheesecake och att jag då utelämnade botten med digestivekex. Jag kör oftast på samma grundrecept och brukar lägga till diverse ingredienser.

Ingredienser
8 st digestivekex
3 dl grädde
2 tsk vaniljsocker
3 äggulor
100 g philadelphiaost, naturell
1½ dl socker
3 äggvitor
200 g Marabou apelsin krokant
1 apelsin, skalet + saften
1 apelsin för dekoration

Gör så här
Smula 8 st kex och lägg det i botten på en form med löstagbar kant.
Vispa därefter i tre olika bunkar.
Grädde + vaniljsocker.
Äggulor + socker + ost.
Äggvitor till hårt skum.
Hacka chokladen eller kör den i en matberedare.
Skölj apelsinen väl och riv skalet.
Pressa ur saften.
Blanda därefter samman allt i en bunke.
Häll i formen och ställ i frysen i minst 4-5 timmar.


Tag fram den ur frysen ca 20 minuter innan servering.
Garnera med apelsin som du skär i filébitar.


Vill ge denna bukett till er läsare och tacka för era besök och responsen ni ger.

Nu ska jag ta tag i vardagen efter att ha bott på hotell i två dagar och njutit

Önskar er alla en fin fin dag!

3 kommentarer:

  1. Cheesecake är alltid gott :-)
    Speciellt med smak av apelsin.

    SvaraRadera
  2. Mmm..god smaksättning på cheesecaken.

    SvaraRadera
  3. Cheesecake som är så gott och apelsinkrokanten passar säkert bra här!

    SvaraRadera

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails