fredag 28 oktober 2011

Foccaciabröd

Fredag, visst känns det härligt!
Känns extra skönt att maten för helgen redan är planerad och inhandlad :-)

Igår fick ni tips på en fisksoppa som jag hade blivit bjuden på. Till detta fick vi foccaciabröd serverat. Har ni inte smakat eller bakat detta bröd måste ni bara testa. Vi fick det dessutom serverat helt nybakat, ljummet och alldeles förträffligt gott.

Ingredienser
3 dl vatten
25 g jäst
1 tsk salt
1 tsk socker
25 g smält rumstempererat smör
7 dl mjöl

Gör så här
Blanda vatten, jäst, salt och socker.
Arbeta in mjölet till en smidig deg, tillsätt smöret.
Låt jäsa 30 min.
Lägg degen på bakplåtspapper i en långpanna.
Platta ut till ca 1 cm.
Tryck till med fingrarna så det bildas små gropar.
Häll över olja och kryddor efter egen smak. (finns färdiga från Ridderheims)
(Anette använde soltorkade tomater som låg i olja)
Strö över mycket flingsalt.
Låt jäsa i 20 min.
Grädda 20-25 min i 225 grader.



Ikväll ska vi äta en av våra favoriter, potatisgratäng och kött. Men innan maten ska lagas tänker jag införskaffa energi. Kvällen kommer därefter tillbringas i soffan med Idol och Skavlan på TV.

Önskar er en härlig helg!

5 kommentarer:

  1. Inte mycket som slår en foccaccia! Så härlig konsistens det blir på brödet!

    SvaraRadera
  2. Jag gillar också foccacia :) Och mycket flingsalt skall det vara, så som du säger :) Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  3. Foccaccia är nästan farligt gott!Det är alltid uppskattat att bjuda på.

    SvaraRadera
  4. Foccacia är ju helt underbart gott! Länge sedan det sist bakades här hemma... måste göras snart igen :)

    SvaraRadera
  5. oh, mums, foccacia som är så gott, och så soltorkad tomat på det... Vad sugen jag blev!

    SvaraRadera

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails