onsdag 25 maj 2011

Strimlad biff med bamuskott och lök

Godmorgon,
jag vill tacka för responsen jag fick igår via mejl och på annat sätt : )

Det finns fantastiskt många bloggar med diverse olika recept.
Hos Victoria hittade jag detta, kände direkt att jag måste prova. Jag har gjort om receptet litegrann, det blev himmelskt gott. Lite sting i smaken av sambal oelek och cayennepeppar.

Ingredienser för 4 personer
500-600 gr lövbiff, strimlad
Smör
1 gul lök, strimlad
1 burk bambuskott
2 -3 tsk soja
2 vitlöksklyftor, pressade
1 tsk sambal oelek
1/2 krm cayennepeppar
1 msk ostronsås
1 hönsbuljongtärning
4 dl grädde
2 dl vatten
Maizena
Salt
Peppar

Gör så här
Strimla lövbiffen och stek den i smör.
Krydda med salt och svartpeppar.
Lägg biffstrimlorna i en gryta.
Strimla mer bambuskotten och löken.
Bryn dom tillsammans och lägg över dom i grytan.
Tillsätt övriga ingredienser förutom maizena, salt och svartpeppar.
Låt sjuda samman i ca 10-15 minuter.
Jag kryddade inte med salt och svartpeppar, tyckte att smaken blev mycket smakrik ändå.
Smaka av innan ifall du vill ha mer kryddor.
Red med maizena till önskad konsistens.


Servera med jasminris och en grönsallad.

3 kommentarer:

  1. tack snälla! nu vet jag vart jag ska kika in om jag har idétorka på mat :)

    SvaraRadera
  2. Hej Susanne.
    Och tack för den fina kommentaren :-)
    Detta är en maträtt helt i min smak. Ser jättegott ut.

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  3. Hej!! Kul att du testade den och gilla;)
    Ha en toppenfin dag
    Kramar Victoria www.victoriasprovkök.se

    SvaraRadera

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails