måndag 2 maj 2011

Avocadohalva med räkröra

Detta recept kommer från boken "6 kilo på 6 veckor" av Ola Lauritzson och Ulrika Davidsson. Jag köpte den för att den innehåller många goda recept. Men är du helt inne på att gå ner några kilo med just GI kan jag rekommendera boken, den har ett jättebra upplägg med lunch och middag under 6 veckor, även frukostar och mellanmål presenteras.
Häromdagen testade jag denna smarriga rätt.

Ingredienser för 4 personer
2 avocado
1 citron
300 gr skalade räkor
2 msk majonnäs
2 msk hackad dill
2 msk röd stenbitsrom
Salt
Svartpeppar

75 gr färska sockerärtor
50 gr ärtskott
50 gr blandad sallad
några dillkvistar

Gör så här
Halvera avocadon och kärna ur den.
Skär bort en bit av skalet på avocadohalvorna så att de står stadigt.
Fördela dom på fyra tallrikar.
Dela citronen och pressa över lite citronsaft.
Blanda räkor, majonnäs (jag tog lite mer än 2 msk, tyckte det blev väl lite), dill och rom.
Pressa resterande citronsaft över räkröran.
Skiva den andra halvan av citronen.
Blanda väl och smaka av med salt och peppar.
Fördela räkröran över avocadohalvorna.
Strimla sockerärtor fint.
Dekorera med sockerärtor, sallad, gurka, tomat, citronskivor och dill.
(Jag bytte ut ärtskott mot gurka och tomat.)


En rätt helt i min smak : )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails