onsdag 23 februari 2011

Lättbakad grov limpa

Detta var det smidigaste bröd jag bakat, behövde inte ens ta fram assistenten.
Man blandar samman alla torra ingredienser och därefter vätska, klickar i en form och in i ugnen. Kan det bli smidigare?
Att det sedan smakade dundergott gjorde inte saken sämre. Jag var lite skeptisk... men efter första tuggan var jag såld = )

För att baka en limpa behöver du
2 dl vetekross
1 dl vetekli
7 dl rågsikt
1/2 dl krossade linfrö
2 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
1/2 dl mörk sirap
5 dl filmjölk
1 dl mjölk

Baka så här
Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Rör i sirap, filmjölk och mjölk.
Blanda till en kladdig deg.
Klicka ner degen i en avlång smord form som rymmer 1,5 liter.



Grädda brödet längst ner i ugnen 1 timma.
Låt brödet stå i formen i 10 minuter.




Jag använde mig av hela linfrön, sedan hade jag inte mörk sirap utan tog ljus istället. Funkade lika bra.


Behöver jag säga att jag gillar ost ; )

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Underbar sida! Du har verkligen lätta o goda recept. En liten undran är bara, hur många grader skall ugnen stå på till den grova limpan.
    Med vänlig hälsning Eva

    SvaraRadera
  2. Hej Eva,
    tack så mycket : )
    Det gick lite fort i morse... det ska vara 175 grader. Riktigt mättande och god, framförallt smidigt.
    Lycka till!
    //Susanne

    SvaraRadera
  3. Måste bara testa, det ser så gott ut. Tack! Kram Gertrud

    SvaraRadera
  4. Jag ska sätta maken på att baka detta bröd. :)
    Han o Edvin bakade så goda semlor idag så bröd och bullar får han baka i fortsättningen. Jag håller mig till cupcakes och sånt. :)

    SvaraRadera
  5. WOW, jättegodt brød!!! :) å smidigt! tack för receptet!:)

    SvaraRadera

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails