fredag 28 januari 2011

Smörgåstårta



Skala 1-10, hur gott tycker du smörgåstårta är?
Själv tycker jag det är fantastiskt gott. Jag fick för mig häromdagen att göra en egen smörgåstårta. Jag plockade fram mitt recept som jag fick för många år sedan och ändrade lite, den var fortfarande lika god. Självklart går den snabbt att tillaga ; )

Denna tårtan räcker till ca 6-10 personer
24 st formbröd
4 hårdkokta ägg
150 gr rökt skinka
175 gr skinkost
2 dl hackad purjolök
1 dl hackad dill
1 äpple, tärnat i små bitar
3 dl vispad grädde (vispa inte för löst)
1/2 burk creme fraiche
2 krm salt
1 tsk curry
1/2 krm cayennepeppar

Jag hade följande till garnering
Sallad, räkor, dill, kalkonpastrami, ägg, gurka, tomat, ost

Gör på följande sätt
Skär bort kanterna på formbrödet.
Smöra alla skivorna.
Jag lade 6 st formbröd i botten för att få 4 lager med formbröd.
Hacka ner skinkan och purjolök, skär äpplet i små bitar.
Blanda sedan samman alltihop och fördela det på 3 lager.
Låt tårtan stå minst ett dygn för att safta till sig.
Garnera precis innan servering.
Innan jag garnerade min smörgåstårta bredde jag ett tunt lager med grädde.






4 kommentarer:

  1. hej susanne!
    Vilken underbar sida du har här! Mycket gott att hämta!
    Hoppas allt är bra med dig?!
    ha en trevlig helg!
    Kram från Lene

    SvaraRadera
  2. Hej Susanne, tack för besöket. Jag har gått över till din matblogg och jag gillar den jättemycket. Jag bakade tekakor igår. Recept från dig och de blev goda. Fast jag saknar ditt pyssel :)Kram Gertrud

    SvaraRadera
  3. Oh, den ser underbart god ut. Ska testa den nästa gång.
    Kram
    Petra

    SvaraRadera
  4. Så gott med smörgåstårta , det var alldeles för länge sedan jag åt nu. :-)

    SvaraRadera

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails