lördag 20 november 2010

Chokladmuffins med hallon och chokladfrosting

Jag är stort fan av bakverk som har choklad i och gärna lite kladdigt.
Hittade ett recept som jag kände att jag måste bara testa detta, godare muffins har jag inte ätit. När de hade stått till sig i en dag i kylskåpet så var de än saftigare.

För att baka dessa ljuvliga små godingar behöver du ha:
150 gr smör
2 dl socker
2 ägg
3 1/2 dl vetemjöl
5 msk kakao
1 msk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
2 dl mjölk
100 gr hackad choklad (jag tog Fazers vanliga ljusa)
2-3 dl hallon (som jag delade i en gång för att de inte skulle vara så stora)

Gör så här:
Sätt ugnen på 175°C.
Vispa smör och sockret poröst.
Tillsätt äggen.
Blanda de torra ingredienserna i en bunke.
Tillsätt de torra ingredienserna följt av mjölken i äggblandningen.
Häll därefter i den hackade chokladen och hallonen, och rör så att de blir jämt fördelade i smeten. Häll upp smeten i formar och grädda muffinsen.

Jag använde mig av IKEAs muffinsformar och det blev 22 st, gräddningen blev lagom i 15-17 minuter. Gör du i större formar så blir det längre gräddningstid.

Chokladfrosting:
50 g rumsvarmt smör
4 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
½ dl kakao
100 g philadelphiaost
1 msk mjölk

Gör så här:
Rör smör, florsocker, vaniljsocker, kakao och philadelphiaost krämigt.

Rör sist ner mjölken.

Ställ kallt i 15 minuter innan användning.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för ditt besök och din kommentar : )

Related Posts with Thumbnails